Brev:
Mad og leg - del 2
25. oktober 2014
Alder:
14 mdr.
Mad og leg - del 2
Kære Helen
Tak for dit svar på mit spørgsmål vedr. min søns madsvineri, som jeg skrev til dig for ca. 5 uger siden :) Jeg har siden forsøgt at følge dine råd, og det har hjulpet lidt, men jeg synes stadig, at han har en tendens til at ville lege med ALT ved bordet. Jeg har derfor lige et par kommentarer og ekstra spørgsmål til dit svar.
Du skriver: ”Jeg tror faktisk at udfordringen hos jer er, at måltidet tager for lang tid”
Du har nok ret – at jeg lod ham sidde lidt for længe ved bordet. Og jo, selvfølgelig ryger der mindre på gulvet, når han sidder der i kortere tid. Men når jeg til gengæld tilbyder ham flere måltider, så bliver den samlede mængde af mad på gulvet jo den samme.
Det er nu heller ikke sådan, at han først begynder at lege med maden (og andet), når han har siddet ved bordet et stykke tid – nej, det starter i samme øjeblik, jeg sætter ham i højstolen – han rækker straks ud efter sin kop, vender den på hovedet og klasker hænderne i vandet, banker gaflen mod tallerkenen, og han vil have fat i alt, hvad der står på bordet og undersøge det. Jeg lader ham gøre det i et vist omfang – men ind ofte tager det opmærksomheden fra maden, og så får han næsten ikke spist noget.
M.h.t. at han leger med maden, da skriver du: ”Det vil være rigtig godt at du f.eks. lader ham lege med sand i en sandkasse, hvor I kan bygge sandkager og lignende.”
I den forbindelse vil jeg gerne spørge: Hvor meget sand kan et barn tåle at spise uden at tage skade? :) Alle de gange jeg har haft ham med i en sandkasse, da har han som det første taget en skovl og SKOVLET sand ind i munden … ikke bare én gang – han bliver simpelthen ved! Jeg har selvfølgelig sagt NEJ og PUHA og har forsøgt at få det værste ud af munden på ham igen – men han bliver ved. Og til sidst ender det med, at jeg hiver ham op igen, for det er jo ikke sjovt for nogen af os, hvis jeg hele tiden skal sige nej til ham og børste sand af hans tunge.
Det samme gør sig gældende i badet – hvis jeg giver ham nogle beholdere med i bad, så fylder han dem med vand og drikker af det – med sæbe og det hele!
Du skriver:”Jeg tænker, at det er vigtigt at du tilbyder ham mange små og hyppige måltider i løbet af dagen - 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider”
Jeg må sige, at jeg synes, det er fuldstændig urealistisk at nå så mange måltider på en dag.
Der findes sikkert mødre, som er mere energiske end jeg … og det er måske også lettere, hvis man er to, og den ene så kan købe ind på vej hjem fra arbejde – den ene vaske op, mens den anden børster tænder på barnet etc. Men hos mig er der kun én person til at klare det hele. Du har ret i, at min søn kan spise på ca. 20 min. – men det er jo ikke kun selve måltidet, der tager tid … Det tager også tid at tilberede maden (selvom det kun er rugbrødshapsere, så skal de stadig smøres og skæres i stykker), det tager tid at sætte på bordet, rydde af bordet igen, tørre bord, stol og gulv, vaske op, skylle klude og spiseforklæder op o.s.v. Jeg vil tro, at jeg samlet set bruger ca. 45 min. på hvert måltid, lidt mere på aftensmåltidet.
De dage, hvor vi ikke skal noget, er det lykkedes mig at tilbyde ham 5 daglige måltider – men hvis vi f.eks. skal købe ind eller besøge nogen eller gå en tur, så bliver det svært. For der er kun ca. en time fra, at jeg er færdig med at rydde af bordet fra det ene måltid, til at jeg skal til at gøre klar til det næste – og det betyder, at vi jo ikke kan nå særlig meget ind imellem. Alternativt kommer mellemmåltiderne til at bestå at nem mad – såsom ostehapsere, frugt, købe-yoghurt o.lign. – mad der jo ofte ikke er særlig nærende og som indeholder meget sukker. Nogle dage lever han faktisk næsten af ostehapsere, banan og færdigkøbt mos eller youghurt, fordi jeg simpelthen ikke kan nå at tilberede ordentlige måltider eller vaske mere op, end jeg i forvejen gør.
Spørgsmål: Har du nogle forslag til NEMME sunde mellemmåltider – noget man kan købe færdigt? Er det f.eks. ok at tilbyde ham købe-yoghurt? Jeg ved godt, at meget af det yoghurt, man kan købe, indeholder meget sukker – men der findes jo nogle produkter, som påstår at indeholde mindre sukker – eksempelvis dem, der er sødet med Stevia – er det ok at give ham på daglig basis?
Jeg er også lidt bekymret for, om han får vitaminer nok – jeg har nemlig generelt svært ved at få ham til at spise grøntsager. Jeg har prøvet med de fleste – gulerødder, avokado, tomater, agurk, asparges, ærter, majs, bønner, rosenkål, peberfrugt, champignon m.fl. – men som regel tager han kun få bider og sidder så bare og leger med det. Det er ligeledes en udfordring at få kulhydrater i ham – ris, kartofler, pasta spiser han kun meget lidt af – så hans kost består mestendels af havregrød med banan, anden frugt, ost, mælk, rugbrødshapsere med flødeost og torskerogn (det kan han heldigvis godt li’), af og til kød (kylling og oksekød har jeg dog ikke altid succes med – ved ikke om det er konsistensen, det er jo lidt trevlet) og af og til fisk. Og så er han glad for sovs. Boller har jeg svært ved at få ham til at spise – har prøvet at tilbyde dem både halve og hele – med og uden smør. Har du nogle forslag til, hvordan jeg kan tilbyde ham grøntsagerne, så han spiser dem? Og igen – det må gerne være NEMT.
På forhånd tak! :)
Med venlig hilsen,
Jonahs mor